Bonzo

Direktlänk till inlägg 26 december 2009

Skogens konung?!

Av Bonzo - 26 december 2009 18:59

Hej hopp, då var julen snart förbi för den här gången...

Julafton var en ren pärs... full fart hela dagen!


Började hos mattes mamma Eva o Chrille, kändes lite konstigt att nästan vara tillbaka "hemma i lägenheten".

Trodde aldrig tvåbentingarna skulle äta klart så det kunde bli julklappsutdelning, när det till slut blev dags så fick jag en jätte stor julsäck av Eva med en massa kul saker i, godis, ben och leksaker   


Vi drog vidare till husses mamma o Lasse en sväng för fika... Men väl där så sov jag mest...


Sen blev det ett sista stopp hos mattes kusiner, där var oxå hennes pappa, Kikki o farmor!

Sen har ju kusinerna hunden Alize.

Men henne gjorde man inte som man ville med.... inte lukta flickorna i baken.... då blir de arga  och visar tänderna, fy skäms på mig!

Innan vi åkte hem så var vi ute på fotbollsplan och drog några varv i fullfart!


Igår jobbade husse, så då var matte o jag hemma o fixade lite i köket, så nu är alla kökskartonger upppackade och det är fullt i skåpen!


Idag skulle vi ge oss ut på promenad i skogen alla tre på eftermiddagen. Jag travade glatt på i snön...

Idag valde vi att inte följa någon stig i snön direkt utan tänkte hitta en egen väg.... såhär i efterhand så kommer vi inte att göra om det!

Nu tror ni säkert att vi gick vilse?!?! - Jo det gjorde vi väl oxå, fast det var faktiskt inte det värsta....


Jag skuttade glatt fram i snön framför tvåbentingarna, jag håller mig alltid i närheten av husse o matte när vi är i skogen, om de hamnar på efterkälke så stannar jag alltid och väntar in dom.


Nu ska faktiskt matte få gästspela i MIN blogg, här kommer hennes berättelse:

Det var väldigt snårigt där vi gick, jag o Fredrik trasslade oss igenom några småträd och jag blev väldig förvånad när inte Bonzo stod på andra sidan när vi kom ut o väntade...

Vi började såklart ropa på honom, efter en liten stund kom småpaniken...

-VART FAN ÄR HAN???!?!?!?!?

Hade vi gått på en stig så kan jag lova att han inte vikit av från den eftersom herren är lite bekväm av sig, men nu var vi mitt ute i skogen med snön  stundtals upp till knävecken. Vilket håll var han åt??

Ropade för fulla halsar på honom, och letade hysteriskt efter tass-spåren... de ledde oss upp på ett litet berg, där slängde jag en snabb blick på marken, såg ut som att någon/några legat i snön.... något stort....

SHIT!!!!

BONZOOOOO KOMMMMMMM!!!!!!!!

Vi stod blixt stilla för att lyssna om vi kunde höra honom....,

Efter några minuters letande så hör jag Fredrik ropa glatt

- Där är du ju grabben, vart har du vart?!?!

PHuuu, han är återfunnen, medans jag skyndade dit så hörde jag ett brak, såg några långa ben som kom springandes emot oss...

Nej, har han jagat en häst... (Det är väldigt många som rider i skogen) Pinsamt, nu måste jag be om ursäkt.

Men i samma stund så brakade "hästen" igenom granen och i full kruta sprang rätt emot oss.

Jag vet faktiskt inte vad jag gjorde i samma stund som jag insåg att hästen inte var en häst, utan en stor jävla ÄLG!!!!!!

Jag skrek rätt ut;

- ÄLG!!!!!!!!!

Den dundrade fram vek av precis framför mig och manglade över Fredrik o Bonzo....


Som tur va så fortsatte den att springa bort....

Husse fick ont i foten och handen, Bonzo verkade ok.

På med koppel och raskt därifrån, tillsaken hörde ju att vi inte hade en aning om vart vi var...

Strax därefter såg vi att Bonzo var halt....

När vi bylsat fram en stund i snön så såg vi till slut ett hus, så vi genade över deras tomt för att komma ut på en grusväg.

Bonzo var väldigt halt, så vi bestämde oss för att Fredrik skulle stanna med Bonzo o jag skulle springa hem o hämta bilen...


Usch vilken hemsk upplevelse.. Älgen sprang verkligen rätt över Fredrik o Bonzo...

Självklart funderar man ju hur allting gick till, antagligen låg säkert älgen och "vilade" i snön när Bonzo kom, sen lär han ju ha jagat den...

Vad som gjorde att Bonzo vände och kom tillbaka vet vi ju inte, och hur fan kom det sig att älgen kom farandes efter?

Kanske hade hon en kalv med och därför sökte sig tillbaka för att leta reda på den....?!?!?!


Tyvärr såhär några timmar efter händelsen är Bonzo riktigt, riktigt halt på (såklart) höger framben... Han har inte ont när man klämmer och känner på benet, men om man försöker räta ut benet nedanför fotleden så har han jätte ont, stackars liten....

Strömsholm tror inte att det är en fraktur så därför var det inte aktuellt att åka in redan ikväll, vi får avvakta och se vad som händer imorgon.

Men helt klart är ju att något har hänt med benet som inte är bra.....


Vi vet ju inte om älgen klev på honom när han manglade ner dem, det kan ju lika gärna ha hänt något när han kutade omkring i snön efter älgen.


Bonzo verkar inte särskilt bekymrad över händelsen, han har mest sovit sen vi kom hem....

Man blir trött av att jaga efter Skogens Konung i skogen....


Vi återkommer....





 
 
Madde

Madde

26 december 2009 21:05

Men usch va hemskt!!!! Älgar kan ju verkligen bli farliga och dom är ju inte små!! Du kan väl höra av dej imorgon.
Många kramar Madde

http://runezzaz.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

29 december 2009 17:29

Oj oj oj!! Älgar är inte att leka med hörru Bonzo!! Hoppas din tass blir bra i tid till semestern i Danmark nu!!!
Hälsar pudlarna!

http://gandalph.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bonzo - 6 mars 2011 20:58

Hej där ute i vintern!! Tänkte bjuda er på lite blandade bilder från vintern. Annars lunkar allt på i sin vanliga takt här hemma.   SUDDEN OCH JAG        NU SKA DU ALLT FÅ...        VADDÅ VÄND DIG OM..??? MIN BAK ÄR JU SNYG...

Av Bonzo - 31 december 2010 15:10

Nu har vi vaknat till liv igen ;)   Ska börja med att berätta att återbesöket hos veterinären gick strålande- Prostatan hade krympt så mycket den bara kunde, så tvåbentingarna kunde andas ut.   Sen kan man ju fundera på  varför det blivit b...

Av Bonzo - 20 oktober 2010 21:30

Hej Hallo :)   Ja, här har inte uppdateringarna duggat tätt direkt, får bli lite skärpning på det.   Sista uppdateringen var ju från utställningen i Eskilstuna, men nu blir det inga utställningar på ett tag för jag är nämligen dopad?!?! Ehh??...

Av Bonzo - 23 augusti 2010 22:36

Blir en kort blogg men måste ju delge er resultatet från söndagens ringspring i Eskilstuna.      Hej o hå!!          KRITIK: 3-åring med bra överlinje, utmärkt skalle, bra ögon. Ngt öppen päls men bra färger och tecken. Ngt lågs...

Av Bonzo - 21 augusti 2010 21:07

Då har semestern tagit slut för tvåbentingarna och allt är som vanligt igen med jobb.   Matte o jag avslutade semestern med att dra iväg till Askersund på utställning. Det gick bra trots att inte hussen var med, matte fick med sig både mig och ...

Ovido - Quiz & Flashcards