Bonzo

Alla inlägg den 26 maj 2009

Av Bonzo - 26 maj 2009 22:38


Idag på kvälls promenaden så mötte jag äntligen min "älskling" igen!! Det var allt för länge sen.... men snygga labbetjej Ronja!

Ni kanske minns att matte påstår att hon är alldeles för gammal för att bli kär i, men åldern spelar ingen roll för mig! Hon e så läcker trots sina 10 år!

Det var lite intressant tyckte husse o matte, precis innan vi mötte Ronja så gick vi en stund jämsmed en annan hund, fast på varsin sida vägen. Jag var inte det minsta intresserad av denna....

MEN när jag sen fick syn på Ronja så blev jag riktigt galen :)


Nu till mattes tankar;


Så till dagens rubrik... Avliva eller inte??!?!

Kan lugna er med att detta inte handlar om mig!

Vi har en "tant" som vi kallar "finskan" som bor i området, som har en Rottis/schäfer blandning. Denna "finska" har alltid varit lite speciell med sin hund.. så fort hon håller på att möta en hund så försvinner hon in i skogen eller gömmer sig bakom bilar. Aggresiv hund började man ju fundera på??! Däremot har hunden ALDRIG visat någon aggresivitet vare sig mot folk eller hundar som vi har sett.

De är ute och går väldigt, väldigt många gånger om dagen. Vi har fått känslan att hunden är ALLT i  "finskans" liv.


Så en dag började matte fundera på att hon inte sett dem på några veckor, Eva hade inte heller sett dem och hon har utsikt från sitt köksfönster över de öppna fältet utanför oss där alla med hund brukar gå!

En morgon när matte skulle åka till jobbet kom "finskan" och gick UTAN hund...

Matte började spekulera.... och förstod efter några dagar när hon sett henne några dagar till utan hund, att hunden antagligen inte levde längre....


Så när vi träffade Ronja och hennes husse så frågade matte om han visste något eftersom de nästan bor grannar.

Tydligen har hon valt att ta bort hunden för att den får vara ensam så mycket.... Matte trodde att "finskan" var arbetslös/pensionär eftersom hon är ute och går både i tid o otid.

Tydligen hade hon ett arbete men hade alltid åkt hem på raster för att gå ut en sväng med honom...

Men nu kännde hon att han fick vara själv så mycket, kanske ändrade arbetsförhållanden eller vad vet jag....

MEN hon avlivade hellre hunden än att lämna bort honom....

Hmmm????!!!

Vad är rätt och vad är fel? Hur skulle du resonera??

Jag skulle helt klart hellre lämna bort min hund, vad hon nu menade med lämna bort. Bara över dagarna eller omplacera hunden vet jag inte...

Men nog skulle jag göra allt jag kunde för min hund innan jag ens funderade på avlivning....


Nu vet man inte, kanske ligger det andra saker bakom, men jag tyckte detta lät riktigt hemskt...



Ovido - Quiz & Flashcards